wELcOme!! =)

anNEyOsAyO...hYe CmUA..BtW ThaNKS LOrr..=)

I made this widget at MyFlashFetish.com.

Monday, August 8, 2011

sekeping hati yang baik


Salam buat pembaca budiman yang dirahmati Allah SWT,
Apabila kita melihat seseorang kita hanya dapat melihat rupa paras fizikal ,pemakaian dan personaliti, namun setiap insan mempunyai hati, itulah yang kita tidak dapat lihat, namun ianya akan tergambar dalam keperibadian seseorang. Hati inilah yang menentukan peribadi seseorang, baik hatinya baiklah orangnya atau sebaliknya.
hati ni sangat rumit untuk difahami..so..
ape itu hati..urmmm..
Hati adalah wadah iman dan tempat tumbuhnya akhlak terpuji. Orang yang hatinya baik, maka fisikalnya juga baik. Begitu juga sebaliknya. Rasul sudah mengatakannya itu kepada kita. Jadi, ada kaitan antara hati yang baik dengan fisikal yang baik. Hati yang baik itulah yang disebut Qolbun Salim.
 kadang2 msti kita akan terpikir tentang banyak persoalan kan..lg2 persoalan yang mcm nie..

Kau buat jahat,confirm orang bising..
Kau buat baik pun orang bising...

haish..pening2..da mcm lumrah kn dlm dunia nie..
Yang buat baik tu kena berpada-pada,kelak ada yang terluka hati. Bukan kerana cemburu,bukan kerana iri hati,jauh sekali daripada benci cuma bila hati yang baik tu senang sangat orang suka. Bila dah suka,pastinya tertarik,pastinya orang nak memiliki...
lagi satu...
persoalan ini pun selalu bermain difikiran kn..

adakah lelaki2 mencari perempuan yg cantik atau yang baik hatinya?

tu laa..zaman skrg nie rasenya ramai antaranya yang memilih yang cantik kn..
Setiap orang tahu bagaimana mempercantik wajah, tetapi tidak setiap orang tahu mengembangkan kebaikan. Bila kamu tidak merawat wajahmu, mungkin orang bodoh akan memanggilmu ceroboh. Bila kamu tidak melatih moralmu, orang berakhlak akan memanggilmu jahat. Adalah masih dapat diterima dipanggil ceroboh oleh orang bodoh, tetapi tidak ada tempat bagimu di dunia, jika seorang bermoral memanggilmu jahat. sebab itu, jika kamu melihat dirimu di kaca, pikirkan apakah hatimu bersih. Kalau memakai perfum, pikirkan apakah hatimu tenang dan damai. Kalau bersolek, pikirkan apakah pikiranmu bersih. Kalau melembabkan rambutmu, pikirkan apakah pikiranmu tenteram. Bila menyisir rambutmu, pikirkan apakah pikiranmu rasional dan masuk akal. Bila mengikat rambutmu, pikirkan apakah pikiranmu semulus, seelok sanggulmu.

bagi aku la kan..biar la perempuan itu tidak secantik mana pun..tetapi hatinya baik dan tidak membuatkan diri kita sensara kelak..pernah aku terbaca..kalau hati baik,wajah sentiasa cantik..=)

2 comments:

Hana Foswana said...

huhu~ nice entry..suke3! :)

bobob said...

@hana foswana:..kah2..ke sbb last statement tu=p..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...